lördag 5 januari 2008

Bitter? No, I just love to complain (2)

Efter att ha fått höra sanningens (?) ord från erfarna undersköterskor gick jag i torsdags till mitt arbete pulsande i snö.

Tänkte på att de stackars undersköterskorna ALDRIG hinner gå på toa eller dricka vatten under arbetstid. Tänkte på deras arbetssituation som oftast inte tillåter dem att ta lunchrast. Pratade med några av undersköterskorna på min avdelning. De sa att de inte alls upplevde det så. Det hör verkligen till undantagen att de inte hinner ta lunch eller gå och kissa. Jag berättade om kommentarerna på bloggen. Undersköterskorna på min avdelning tycker de undersköterskor och sjuksköterskor som aldrig hinner ta hand om sina personliga behov ska prata med sina respektive chefer och överväga att byta arbetsplats.

Jag diskuterade under min studietid med en annan sjuksköterskestuderande angående att många inom vården är bittra och vad det beror på. Vi kom inte fram till något självklart svar. Nu har jag en teori som jag tror kan vara en bidragande orsak till bitterhet.

I vården arbetar mestadels kvinnor. Kvinnor har huvudansvaret för hem och barn. Kvinnor tjänar sämre än män och kvinnor som försöker få en hög ställning i arbetet blir lättare kritiserade av män som har svårt att se kvinnor på ledarposter och av avundsjuka kvinnor. Om man dessutom inte hinner äta, dricka eller gå på toaletten när man arbetar i vården är det väl klart att man blir bitter?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Har läst din blogg och jag förstår inte varför du är så bitter! Jobbar själv inom sjukvården och undrar om du egentligen förstår vad det går ut på? Vissa hävdar att man skall ha ett "kall" och ha empati för de sjuka, visst är det så men det får inte gå så långt så att man tror att man själv är oersättlig och oumbärlig. Nej, ödmjukhet inför sina patienter och arbetskamrater kommer man längst med. Det gamla klass-samhället som du vill göra gällande med att undersköterskor skall "veta sin plats" låter föråldrat och stenålder". Ingen människa är perfekt och om de tror det så är det bara att beklaga då alla kyrkogårdar är fulla av perfekta, oumbärliga människor. Så mitt råd till dig är att lyssna på gamla erfarna människor även om de är undersköterskor och hoppas att du också en dag kan bli lika erfaren och duktig som dem. Glöm inte att alla är vi nybörjare i början och endast ålder och erfarenhet kan göra oss bättre, så kom igen om 20 år så kan vi diskutera vad livet går ut på.

MVH

En uska med erfarenhet.

Mart sa...

så utbildning är inte värt någonting?

Och det verkar ju lite trist att dra alla unga över en kam. Att man inte kan något förrän man arbetat i 20 år med det..

och om du verkligen läste blogginlägget så frågade jag UNDERSKÖTERSKORNA på min arbetsplats eftersom jag är intresserad av vad ALLA människor har att säga oavsett ålder, kön, sexuell läggning, utbildning eller år i arbetet.

Och jag har adrig påstått att uskor ska veta sin plats. Däremot är sskor arbetsledare för uskorna och att då som uska vägra ta det där blodtrycket, ta det där akuta blodprovet eller dra den där urinkatetern (det som den unga syrran säger till henne eller honom) kallar nog varken du eller jag för teamarbete (erferenhet som andra unga syrror berättat och upplevt).

Anonym sa...

Hej igen,

Det är flera på min avdelning som läst din blogg. Läkare, Sjuksköterskor och sjukgymnaster. alla håller vi med den Anonyma Undersköterskan som skrivit ovan. Vi är INTE förvånade om det är ngn du arbetat med eller arbetar ihop med idag. För den inställningen du har är en föråldrad Hierarki som inte är populär inom vården där man skall arbeta som team. Plus att man får den bästa vården med patienten i fokus när man är ett team. Det är mycket tänkvärda ord som den anonyma uskan skrivit där uppe som du bör ha med dig i ditt arbete. Ta till dig kritiken och börja fundera på om inte team är bättre än hierarki.
hlsn
Thess
SÖS
en uska som är stolt över sitt jobb och som teamplayer.

Anonym sa...

Hej!

En erfaren uska vägrar inte att ta ett bltr, nitursticka, saturation,temp eller dylikt.
Det har uskan redan gjort när det tränade ögat observerat en förändring i patientens tillstånd.
En erfaren uska behöver inte högskolepoäng för detta. Jag förringar inte en utbildning men erfarenhet kan du aldrig bortse ifrån. Du har hakat upp dig på att du är uskans arbetsledare... Avdeln chefen är hennnes arb.ledare och när hon/han inte är i tjänst så är det rent formellt. Vem är din arbetsledare?
Du visade inte min kommentar sist när jag skrev att du var titelsjuk. Men om du tänker efter så är det ett hinder i ditt arbete att du är så fixerad av titlar!
Är det någon som inte sköter sitt arbete så är det din skyldighet att anmäla det till din avd chef, oavsett titel. Så försök nu att vara ödmjuk på ditt jobb.
Hälsn från en uska.Såklart.

Anonym sa...

Underbar och tänkvärda ord du skriver Anonyma USKa. Ditt sista inlägg skulle vara direkt taget ur min mun! Perfekt och jag instämmer helt! Martina, ta till dig det hon skriver! Som du gärna kritiserar så skall du även kunna ta kritik, detta gäller även på ditt arbete. Man lär sig av kritik! Man kan bara bli bättre om man lyssnar och lär.
Mvh
Thess

johan e sa...

Jag tycker det är konstigt att man kan dra så mycket slutsatser om hur en annan människa sköter sitt jobb och beter sig på sin arbetsplats utifrån det som skrivs på en självutlämnande och personlig blogg. Martina skriver privat och personligt om hennes arbetsliv, men vad säger det egentligen om hur hon faktiskt arbetar?

Anonym sa...

OM man älskar att Provocera MÅSTE man även kunna Debatera utan att bryta ihop. Annars skall man inte ha en blogg!