onsdag 9 januari 2008

Vi måste höja våra röster

I dag vill jag gratulera Simone Lucie-Ernestine-Marie-Bertrand de Beauvoir som skulle fyllt 100 år just den här dagen (om hon levat).

Simone och Jean-Paul Sartre levde i hop i ca 30 år.

Simone är en guru för de flesta feminister och en stor förebild för människor i stort. Hennes främsta verk är Le Deuxième Sexe (Det andra könet) som (vad jag vet) finns i två svenska översättningar, den mest kända och den enda oavkortade kom 2002 och översattes av Åsa Moberg och Adam Inczédy-Gombos.

Simone avled 1986 i Paris.
Den här bilden har orsakat ett myller av förbannade fransoser eftersom de anser att bilden inte motsvarar de Beauvoir´s rätta jag. Enligt källor togs fotot av Arthur Shay 1952 och fortsatte Simone att fixa sitt hår och började le när bilden togs.

1 kommentar:

Mart sa...

Fick just en kommentar till det här inlägget från "En som vet kvinnans plats". Jag råkade av misstag radera kommentaren eftersom jag garvade så mycket.

Så här stod det "JÄSP".

Bevis: Patriarkatets anhängare är dåliga på att stava och enligt aktuell forskning därför mindre smarta än vi som kan stava.