onsdag 23 januari 2008

My mistake

Jag reste biljettlöst tur och retur Stockholm C - Linköping C i går. Det var intressant.

På ditvägen gick det kanonbra. Den kvinnliga tågvärden var väl påläst angående det biljettlösa systemet.

På hemresan var tågvärden en sur mustaschman. Han hade "glömt" sin lista på biljettlösa resenärer och har fräckheten att bli sur på MIG! Eftersom jag inte förstod vad han menade när han frågade om jag reste på id-kort eller på SJ Prio sa jag att jag var inloggad i SJ Prio när jag bokade resan och lämnade fram både mitt körkort och mitt SJ Priokort.
Han sa: -om det står id obligatoriskt på sms:et reser du med idkort.
Jag sa: -Det står inte det i sms:et.
Han sa surt: -om det står id obligatoriskt på sms:et reser du med idkort.
Jag sa: Men det står inte det i sms:et!
Han sa surare: -Då reser du med SJ Prio. Och så lämnade han tillbaka mitt körkort och drog SJ Prio-kortet i läsaren.
Sedan sa han snäsigt: -om det står id obligatoriskt på sms:et reser du med idkort.

Jag satt och läste "Hundra procent fett" av Liv Strömquist och den gav mig styrka. Jag undrade lite varför HAN var så sur när han utövade patriarkatets makt på mig!


"Hundra procent fett" är en seriebok som är sådär smått fantastisk. Feministiska och politiska serier med igenkänningsfaktor. Kolla in Liv Strömquist och hennes serier här.

Inga kommentarer: