onsdag 25 oktober 2006

Sonder och stimuli

Mitt arbete är rätt intressant och stimulerande. Igår satte jag mitt livs första ventrikel-sond (för er som inte är i vårdbranchen så innebär det att föra ner en slang i en patients magsäck via näsan, för att tömma den på magsaft samt matrester/fekalier). I dag fick jag komplimanger när jag tog blodprover (för att jag gjorde det näst intill smärtfritt, snabbt och säkert!) Vissa av mina patienter har slangar från alla kroppens öppningar, samt att systrar eller doktorer har tillfört fler slangar genom att efter operation satt dit till exempel ett sårdränage eller en CVK (slang i ett större kärl nära hjärtat) en slang i epiduralkanalen eller en PEG.

Alla slangar ska skötas på egna speciella sätt efter PM, för att minimera infektioner, andra sjukdomar eller död. Att spola en urinkateter är inte så svårt, men hur hanterar man en "Kocks blåsa" och hur gör man för att "Heparinisera" en CVK? Vilka kontroller görs när patienten är smärtlindrad med hjälp av EDA och hur sätter man en ny Port á cath-nål?

Syster vet, syster kan. Och imorgon får hon lön.

Inga kommentarer: