torsdag 12 oktober 2006

besvikelse

2006 års Nobelpris i litteratur går till turkiska författaren Orhan Pamuk. Jag hoppades in i det sista att priset i år ska tillfalla Joyce Carol Oates (dock var jag införstådd med att det inte skulle bli någon utan snopp eftersom kvinnan Elfriede Jelinek fick litteraturpriset för två år sedan).

Kulturbranchen är ojämställd! Vilka skådespelare och författare är gamla och feta? Vilka musiker och teve-programledare är snygga och smala? Jämför Freddie Wadling mot Anna Ternheim, Jan Gulliou mot Camilla Läckberg, Sverker Olofsson mot Pernilla Månsson Colt eller Lennart Jähkel mot Amanda Ooms. Dock är jag ganska övertygad om att de flesta som arbetar på radio har utseendet emot sig!

Jag var och fotograferade mig för att få id-bricka för anställda på Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge. Väntetiden i en mörk syrefattig korridor var 1 timme och 35 minuter. Dock blev fotot ganska bra!

Än har inte avdelningen vårdat någon patient som äter vegetarisk eller vegansk kost med coloncancer (cancer i tjocktarmen). Läs mer om detta här! Att diskutera veganism med en köttätare är som att prata rökstopp på balkonger med en rökare! Varför är det fel att låta sina barn växa upp med vegetarisk/vegansk kost? Vilken förälder vill ge sina barn diabetes eller tarmcancer genom att servera kött till sina barn?

Dessutom är det kallt ute. I morgon bär det av till Linköping. Stella ska med andra ord åka tunnelbana för första gången i hennes liv! Det är nästan lite väl spännande tycker undertecknad!

1 kommentar:

Anonym sa...

jag ær supernyfiken hur stella upplevde tbanan..
lugn hemmakvæll med alva har jag, hon har fått ett stort ben, och jag æter choklad. kallas pigeaften! (næsta gång ær du och stellan varmt vælkomna om du kænner før att låta henne testa danske tåg också) puss!