måndag 29 september 2008

It Is Medicine

I dag var jag på kurs.

8-16 var jag instängd i en syrefattig mörk datasal i Södersjukhusets kulvert.

Alla SÖS verksamhetsområden utom kvinnokliniken har läkemedelslistor på papper, men den 21e oktober startar Södersjukhusets opererande enheter med läkemedelsjournal i det datorprogram vi i dag använder för dokumentation.
I dag genomförde jag kurs i hur sjuksköterskan ska signera, administrera samt ordinera muntliga och tillfälliga ordinationer från läkare.

Kursen gick ut på att lyssna på en interaktiv utbildning där en överpedagogisk kvinna förklarade varenda moment så grundligt att inte ens mesta plugghästen skulle kunnat hålla koncentrationen.

När jag cyklade därifrån i småkylig hög höstsol kändes det som jag fått pedagogik-överdos.
Jag ville bara tänka egna tankar.
Egna komplicerade funderingar som inte kan förklaras eller förstås, inte ens av mig själv.
Jag tror att jag lyckades ganska bra.

Inga kommentarer: