lördag 27 september 2008

Read it in books

När hösten kopplat greppet genom lövavfällning och mörkläggande satsar DN stort på böcker.

Sedan något år är DN Kulturs lördagsbilaga inriktad på just böcker och kallas således för "Boklördag". I veckan startade DN´s nätupplaga en egen boksajt.

I dag meddelar ovan nämnda dagstidning att bokförsäljningen minskat under 2008. Jag går som vanligt mot strömmen och har aldrig under ett år köpt så mycket böcker som jag inhandlat i år. Jag har shoppat stor-pocket, vanlig pocket, inbundet. Jag har handlat facklitteratur, novellsamlingar, lyrik, ungdomsböcker, kriminalromaner, seriealbum, erotik och förstås skönlitteratur. (Har dock inte riktigt förstått detta med ljudböcker än, men det kanske kommer?!) Jag har mestadels köpt svenskspråkiga böcker. Jag äger böcker utgivna på både små och stora förlag. De flesta författarna är svenska kvinnor.

Sveriges bästa boksajt bokhora slår besöksrekord varje månad men utlåningen på landets bibliotek sjunker. Bok- och biblioteks-mässan i Göteborg pågår sedan ett par dagar och verkar både spännande, utmanande och fullsatt. Bokhororna är såklart där och har en speciell bokmässe-blogg för veckans aktiviteter, föredrag och bokhoreri. Bloggen uppdateras mycket ofta.

Mina senaste inköp (i veckan) är:
* ungdomsroman - inbunden: Skuggornas barn; Maria Gripe (Bonnier Carlsen)
* seriealbum - inbunden: Samtidigt; Loka Kanarp et al (Kolik förlag)
* novellsamling - pocket: Brorsan är mätt; Mirja Unge (En bok för alla)
* skönlitteratur - pocket: Caipirinha med Döden; Maria Ernestam (Månpocket)
* deckare - pocket: Svart stig; Åsa Larsson (Bonnierpocket)
* skönlitteratur - pocket: Djävulsformeln; Carina Rydberg (Bonnierpocket)

Jag läser helst i het halvskugga med hög luftfuktighet med fötterna i sanden eller som det oftast blir i mörker under filt.

Vad läser ni? Var läser ni?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läser nästan vad som helst och var som helst :D

Kan tipsa om www.boktoka.se - en av mina bästa vänners bokblogg :D

Sara Rudenmo sa...

Kurslitteratur och skönlitteratur i mängder! Mestadels svenskt. Och en och annan ungdomsroman. Och helst uppkrupen i sängen med en stor kopp te på nattduksbordet. Har gett mig själv köpstopp på nya böcker (har farligt lätt att lägga in beställningar på Adlibris...) men second hand är ok. Dessa böcker kom jag hem med idag, för den löjligt låga summan 45 kr.

Ladies, Mara Lee (inbunden)
Myrrha, Ulrika Kärnborg (inbunden)
Till vildingarnas land, Maurice Sendak (inbunden)
Sagor, H C Andersen (inbunden, fin upplaga från 1952)
Nu vill jag sjunga dig milda sånger, Linda Olsson (pocket)
Vindens skugga, Carlos Ruiz Zafón (pocket)

Vad roligt att du skrivit om Grönsakslandet på din blogg!

Mart sa...

grymt bra böcker att finna i andra-handsbutik!
Kul!