onsdag 26 juli 2006

Tjuvlyssnar

Idag har jag legat nere vid brygga 2 på Ribban och stekt i ungefär 2-3 timmar. När jag är där ensam ligger jag omedvetet och lyssnar på vad andra pratar om.

Idag kunde jag inte låta bli att tycka samtalsämnena var väldigt intelligensbefriade (ehhh...). Jag säger inte att jag alltid har smarta samtalsämnen, men jag pratar iallafall inte om hur fula andra personer och deras bikinis är eller vem av ens vänner som har snyggast respektive fulast vigselring. Jag ältar inte hur dagarna på min årliga chartersemester till Cypern/Kreta/Kanarieöarna i en timme (varje dag såg enligt min mening väldigt lika ut; ev vattengympa vid poolen, äta frukost på balkongen, sminka sig, steka vid poolen, äta melon till lunch, steka vid poolen, duscha, sminka sig (raka benen, musen, armhålorna eller plocka ögonbrynen vid behov) och sedan äta middag på stan och dansa samt flörta med spaniorer/greker.) Jag diskuterar inte med mina vänner vilken glass jag ska välja två timmar senare, jag pratar heller inte om hur skönt det är att ha semester och hur trist mitt jobb och mina kollegor är.

Sorgliga människor, Lyd mina råd; Prata om litteratur! Diskutera feminism! Tala om miljöförstöring eller djurrätt! Reagera på kriget i Israel/Palestina/Libanon! Jag lovar att livet inte blir roligare, men ni kan iallafall få lite respekt av era trista jobbarkompisar och tjuvlyssnare som jag.

Sedan skäms jag över att när jag ser en hel familj eller ett par som är feta, tänker att de borde få kostrekommendationer innan hjärtinfarkter, stroke eller blodproppar avlöser varandra.

Jag är inte perfekt själv. Usch, hemska mänsklighet!

Inga kommentarer: