onsdag 5 juli 2006

Egoism och uppfostran


Jag är en ganska egoistisk person. Jag märker det varje dag. Idag när jag köpte jordgubbar till exempel frågar den söte tanten om jag vill smaka på en. Istället för att säga "nej tack" (som icke egocentriker skulle gjort) säger jag "nej tack, jag har precis borstat tänderna och vill inte förstöra den smaken... blablabla". Torghandlerskan är förmodligen inte ett dugg intresserad av om jag borstat tänderna eller inte.

Har legat och stekt mig på Sveriges riviera (Ribersborg) idag. Barn är elaka. Men det är inte deras fel. Varför skaffar folk barn om de inte har något intresse av dem? Alla individer är värda lika mycket. Vad lär sig barn till föräldrar som inte uppmuntrar dem till att leva? Hur ska det gå för alla dessa barn som inte uppfostras till att veta vad som är rätt och fel?
En kille i 3-årsåldern kastar sten på en måsunge, mamman ligger 5 meter därifrån och ropar på honom att han inte får göra så. Ungen är smartare än mamman (och vill förmodligen ha lite uppmärksamhet av henne för en gångs skull) och fortsätter såklart kasta sten på den stackars måsen. Mamman säger en gång till att man inte får kasta sten på fåglar (med "babyröst"), varefter ungen såklart fortsätter. Där klarade undertecknad inte av att se fågeln lida mer och går med bestämda steg fram till det stackars icke-uppfostrade barnet och pratar lugnt med honom att fågeln inte vill få stenar på sig, precis lika lite som du och jag vill få stenar på oss (utan att prata med "babyröst"). Han tittar nedåt en stund och nickar åt mig, sedan går han därifrån.

Min syster var på midsommarafton orolig för att andra skulle tycka Hilma var ouppfostrad. jag kan förstå Majas oro, Hilma är superfeminist. Hon tar vad hon vill ha, men hon har KÄNSLOR. Hon vet att hon ska fråga om det hon vill ha. Hilma uppmuntras till att bli en egen individ och hennes föräldrar behandlar henne som nummer ett. Uppmärksamhet får hon (för mycket uppmärksamhet kan man enligt min mening inte få när man är två år).
Det finns INGEN som helst anledning för Maja att oroa sig för att Hilma ska te sig ouppfostrad. Hon skötte sig perfekt på Klockarängen i Grebo och hon kommer fortsätta sköta sig exemplariskt eftersom hon får kärlek varje dag!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj oj...mycket galenskaper här...Och eftersom dina synpunkter är offentliga får/ska dom bemötas.
Några frågor: På vilket sätt är det egoistisk att tacka ja när någon erbjuder något? Och varför skulle det vara ännu mer egoistiskt med tandborstförklaringen?
Hur kan en tvååring vara superfeminist? Vad är överhuvudtaget en superfeminist? Är superfeminist att "ta vad man vill ha"? Vilka föräldrar behandlar inte sina barn (särskilt förstfödda/ enda)som nummer ett? Kan verkligen en tvååring bedömas enligt kriterier som uppfostrad/ ouppfostrad?
Det var några frågor som jag har.

Mart sa...

Det är inte egoistiskt att tacka ja, däremot tror jag inte att andra är så fantastiskt intresserade av mig att jag behöver komma med förklaringa som handlar om MIG.
Att vara "superfeminist" är enligt min mening en person som har klänslor och tänker på andra trots att denne tar för sig av livet oavsett vad andra och normerna säger.
Att många föräldrar inte behandlar sina barn som nummer ett finns det tusentals exempel på. Att röka/snusa upp semesterkassan, att arbeta mer än 60 timmar per vecka, att inte ta med sina barn på semester, att inte respektera dem som individer, att prata "bäbisspråk" med dem, att inte besöka dem på sjukhuset när de kapat fingrar, att mata dem med godis och fett istället för nyttig OCH god mat...etc.
Tvååringar kan vara ouppfostrade, jag träffar barn i jobbet varje dag...

Anonym sa...

Att du kommer med en lång borst-bortförklaring handlar väl mer om osäkerhet/konflikträdsla snarare än egoism - som för övrigt är ett väldigt märkligt ord eftersom i princip allt man gör i livet utgår från det egna välbefinnandet.
När det gäller feminist är den vedertagna definitionen att "vara medveten om samhällets könsmaktsordning och att vilja göra något åt den" och nog för att Hilma är en gullig tjej men jag tror inte att hon riktigt är medveten om samhällets könsmaktsordning.

Mart sa...

Konflikträdd, jag? Har du överhuvudtaget träffat mig?

Du sa själv att "allt man gör i livet utgår från det egna välbefinnandet" och eftersom jag är egoistisk och mår bra av att tycka Hilma, liksom Stella och Alva är feminister, så tycker jag att de är det.

Som tjej/kvinna blir du under hela livet ifrågasatt om du hörs för mycket, syns för mycket, vill för mycket. Alla tjejer borde därför göra som de vill och bli behandlade som en individ istället för ett kön.

Anonym sa...

vi pratar om en tvååring här...

Anonym sa...

Gud vad söta ni är.