onsdag 12 juli 2006

Marit Bergman

Marit Bergman är min största idol och förebild. Hon är inte bara snygg och smart, hon är musikalisk och hjälpande också.

Marit startade sitt musicerande i feministiska bandet Candysuck på 1990-telet. Nu har hon en blomstrande solokarriär, med två storsäljande fabulösa album, ett tredje som släpps 6/9 ("I think it´s a rainbow"), många singlar med egna låtar och coola covers och en konsert-dvd. Marit har även en akustisk trio och hjälper genom "Lights are changing" unga tjejer att ta sig fram i musikbranchen. Lights are changing är även namnet på en klubb hon (och några andra) anordnar en gång i månaden på restaurang "Landet" vid Telefonplan i Stockholm. När den fantastiska tidningen "Darling" fanns var Marit en av skribenterna.

Jag träffade Marit på ett falafelhak i Malmö hösten 2003, när hon spelade in skivan "Baby dry your eye" här i stan. Jag försökte att få henne förstå hur bra jag tycker hon är, men hon tyckte nog mest att jag var förvirrad.

Inga kommentarer: