torsdag 1 oktober 2009

Aktuell studierapport

På måndag startar jag mitt studieuppehåll.

I morse hade jag tenta i akut patofysiologi och farmakologi. I eftermiddag har jag seminarium i omvårdnad. När den här dagen är avklarad behöver jag inte våndas på KI mer för denna gång. (Förutom eventuell omtenta då då!) Jag är missnöjd med utbildningen. Men framför allt är jag vansinnigt missnöjd med mig själv och min insats. Det är inte roligt alls med studierna, det känns meningslöst. Vill jag verkligen fortsätta att arbeta i vårdapparaten? Är det med människor jag vill jobba?

Anledningen till att jag gör uppehåll är inte bara att det känns fel, mest beror det på att jag just nu inte orkar. Jag orkar inte interagera och pressa mig själv. Jag pallar inte denna ångest.
Utan att jag ens frågade eller sa något gav min terapeut mig rådet att jag just nu bara behöver göra det nödvändigaste för att överleva; att äta, att sova, att ta insulin och kontrollera blodsocker, att träna/promenera, att träffa människor jag tycker om, att vila, att klappa katten, att sjunga i kören..

Jag är uppvuxen med att man ska härda ut och inte be om hjälp. Att man ska klara sig själv och inte klaga. Att ge upp är att misslyckas. Det viktigaste är alltid att göra sitt bästa. Att stå ut.

Fruktansvärt misslyckad är hur jag känner mig just nu. Inte gjord för den här världen. Jag är besviken på mig själv att jag inte orkar.

5 kommentarer:

Ika sa...

Finaste du. Om det är vila, promenader och mat du behöver så är det det du ska göra. Inget annat.

Jag är liksom du uppvuxen med att "härda ut" men vem mår bäst av det? Inte du. Inte jag. Vi sliter ut oss för någon annans skull.

Ta hand om dig. Du är inte misslyckad. Du är en tänkande människa som ska ta hand om dig själv nu och inte andra. För det är du värd. Och det är vi värda, alla vi som tycker att Mart är en fantastisk person med ett stort och varmt hjärta (om än i en frusen kropp ;-) )

KRAM!

Mart sa...

tack ika. Det betyder massor att du säger så.

Anonym sa...

Nu när vi knäckt koden AKS så vet vi hur vi ska handla.
Vi vet hur man gör nu. Du började och föregick med gott exempel. Snart kommer jag med det stora nederlaget.

Jag, vi, lever inte för att härda ut längre. Vi ser istället till att vi gör saker vi mår bra av!

Det låter enkelt, och det är enkelt.

AK sa...

Mod är att lyssna på sig själv och göra det man själv förmår, orkar och vill just nu. Mod som många saknar. Du kommer igen när du är redo.

KRAM från här till där!

Mart sa...

puss, tack tjejer