tisdag 12 februari 2008

Önskar att någon...

Detta önskar jag mig i födelsedagspresent:

(jag vet att det är lite tidigt, men nu när jag är influensasjuk på min lediga dag måste jag försöka se framåt. Till tjugotredje mars, då solens strålar faktiskt värmer...)

Boken: "Hon var ingen Florence Nightingale" av Åsa Moberg. Romanen som handlar om nästan allt jag är intresserad av: omvårdnad, feminism och klassfrågor.

Kroppen: En frisk bukspottskörtel till alla diabetiker. Skänk pengar till Barndiabetesfonden så tusentals barn, bara i Sverige, slipper lida hela livet över denna kroniska sjukdom.

Humöret: En gladare och mer positiv tankeverksamhet. Och ett bättre självförtroende.

Människorna: Att alla försöker tänka på människorna runt omkring sig. I allafall en dag varje år. Sluta dela upp människan i fack. Alla borde ha rätt att leva utan att diskrimineras eller mobbas. Ingen ska behöva vara rädd att sova eller vakna. Och så rätt till eutanasi.

Djuren: Att vi rika västmänniskor, som faktiskt har ett val, slutar att äta djurens kroppar. Och slutar att använda deras päls som modedetaljer. Skänk pengar till katthem. Anmäl djurförtryck och djurplågeri.

Miljön: Sluta köra bil. Sluta flyga inrikes. Börja åka tåg, cykel och kommunalt. Återvinn och återanvänd. Överkonsumtion gör dig inte lycklig, inte ens lite lyckligare. Och ät inte kött eller fisk.

Det blev nästan ett manifest. Men ni måste medge att världen vore finare om denna önskelista uppfylldes.

Inga kommentarer: