tisdag 5 februari 2008

The book of right-on

När jag ändå är i gång och tipsar vill jag slå ett (jävligt hårt) slag för den svenska sajten bokhora. Är du det minsta intresserad av litteratur är detta ditt nya hem.

Bokhora.se
drivs av fem litteraturintresserade kvinnor (Jessica Björkäng, Helena Dahlgren, Johanna Karlsson, Johanna Lindbäck samt Johanna Ögren) och har funnits sedan juli 2006 (ungefär sedan starten av den här bloggen alltså!).

Denna beskrivning går att läsa på sajten :
"En bokhora är en person som utan begränsningar eller betänkligheter omfamnar och slukar alla slags texter, helst i bokform.

Bokhora.se är en site där fem litteraturälskande kvinnor skriver om böcker, tidningar och andra texter de läser, samt om boklådor, aktuella litteraturdebatter och allt annat som har att göra med deras största intresse: att läsa världen.

Bokhora främjar det gränslösa läsandet. Vårt mål är att skapa en plattform för den förbehållslösa textdiskussionen. Vi är oberoende av allt utom det skrivna ordet."

Låter inte denna beskrivning som en religion för dig läser du nog inte alls (möjligen gratistidningarnas horoskop på t-banan, textningen på den amerikanska actionfilmen eller på text-tvs resultatbörs).

Vidare läser jag angående namnvalet:
"Namnet Bokhora är sammansatt av två ord. Ordet
bok som betyder “samling av (i ena kanten) hopfästa/sam­manhängande blad” 0ch ordet hora som sägs härstamma från det urgermanska khoraz som betyder “den som åtrår”. Vår definition av en bokhora är således en man eller kvinna som utan begränsningar eller betänkligheter omfamnar och slukar alla slags texter, helst i bokform."

Poesi för en jäktad bokälskare alltså.

Vet ni förresten att det var Monica på biblioteket i Grebo som fick fart på mitt läsande. Och så stänger politikerna bibliotek i småorter och förkortar öppettiderna på resten av bibblorna. I högstadiet hittade min dåvarande svensklärare (hette hon Eva?) böcker till mig. Jag läste ut nästan allt som fanns på hyllorna i Skäggetorpsskolans bibliotek.

Inga kommentarer: