lördag 13 januari 2007

åldersnoja



Jag har en ny teori om hur man kan märka hur gammal en person är.

Vi förflyttar oss till din lokala matbutik, eller varför inte, säg, stormarknad.
Fredag eftermiddag.
Stress i ostdisken, vid taco-hyllan och i frysdisken för färdigmat.
I kassakön står folk och hänger på ena benet samtidigt som de slöläser någon av kvällstidningarna (för att när de är framme vid kassan snyggt lägga tillbaka den i tidningsstället).

Det är nu min teori börjar. Och slutar.

Titta på hur folk lägger upp varorna. Det finns de som prydligt radar upp dem och det finns de som kastar upp dem på bandet. Och det finns folk som agerar någonstans mittemellan.

Vilka personer lägger upp varorna med streckkoden mot kassörskan/kassören? Vilka pressar ihop varorna likt ett "femton-spel"?

De "äldre" (även de som är unga, men har en äldre hjärna) lägger upp varorna som det passar dem. De "yngre" (även de äldre, men som har en ung hjärna) lägger upp varorna så som det förbättrar för kassörskan/kassören.

Hur gör du?

Och behöver jag nämna att kategorin de "yngre" generellt handlar ekologiska varor såsom frukt, grönsaker, tofu, havregrädde, nötter, frön, baljväxter och fullkornsprodukter medan de "äldre" generaliserat inte har ekologiska varor i korgen utan främst shoppar kött, vispgrädde, sirapslimpa, läsk, skvallertidning, ciggaretter och färdigrätter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket bra spaning! Både kvällstidningsläsandet och att lägga varorna ergonomisk korrekt stämmer in på mig. Även valet av produkter. Liksom du stör (antar jag) stör jag mig på folk som bara slänger upp sina sirapslimpor(alltid denna limpa!) huller om buller.