torsdag 26 juni 2008

I´m home

I går.
Jag var en sväng på Götgatan och vid Medis. En hemsk blandning av mobilsnackande Söderhipsters och slölunkande turister.
Lush fick jag i allafall tag i duschtvål, schampokaka samt balsam. På The Body Shop var det rea på mitt favorit-bodybutter med mandel. Och på The English Shop i Söderhallarna köpte jag 500 g Marmite, en stor påse med Salt&Vinäger-chips samt Bac-Os.
Stannade i Hornstull för en ensam långlunch med te och tofumacka på Copacabana. Läste nästan ut min bok i sommarsolen och tappade tofu på trottoaren till gråsparvarnas lycka. Vid ett frukt-stånd handlade jag jordgubbar som jag tänker äta till lunch idag.

Hemma i Kransen tog jag en kopp kaffe och mumsmyste med Stella. Sedan tog jag tidningar och glas till återvinning.
Jag blev så glad och nästan lycklig i bröstet för den lugna och fina stämningen här i förstaden. Halvalkoholiserade äldre män trängdes på Restaurang Nygammalts uteservering tillsammans med hungriga barnfamiljer. En hippieman körde sin skraltiga hippie-buss i jakt på gratis parkering. En mamma med tre pojkar mellan 6-10 år hade en konversation och gick på gångbanan. En svart-vit kattunge tog emot mina klappar på gatan. Några barn plaskade i dammen i Svandammsparken medan deras föräldrar såg ärligt intresserade ut vad barnen hittade på. En hjälmförsedd cyklist cyklade på höger sida och tittade sig om innan vänstersväng. På uteserveringarna vid T-banans uppgång Svandammsvägen satt lätt salongsberusade sommarklädda i tidig kvällssol. Det Kung-ölsdrickande paret på min gata satt som vanligt på sina plast-utemöbler och drack just Kung. Den här kvällen spelade de dålig dansbandsmusik från sin lägenhet och såg riktigt, riktigt nöjda ut. På elskåpen satt uppklistrade affischer från Restaurang Landet som gör reklam för sina sommarevent.

Jag gick in genom porten och började skära grönsaker och koka pasta till en härlig sallad med guacamole. När Johan kom från jobbet var middagen nästan klar och rosévinet var öppnat. Sedan tittade vi på solnedgång.


I dag.
Mensvärk. Yrsel. Trötthet.

I morgon.
Jobbar dagtid på en vardag. Inte hänt de senaste två veckorna. Tack vare min egen planering. För jag vill inte arbeta dagtid på vardagar längre. På kvällar, nätter och helger slipper man låta sitt arbete hejdas av dumma frågor från biståndshandläggare samt en evigt ringande telefon. Man kan ägna sin arbetstid åt patienterna. Borde det inte alltid vara så?

Inga kommentarer: