söndag 15 juni 2008

Chose the city

I veckans Fokus läser jag årets rapport om i vilken av Sveriges 290 kommuner det är bäst att bo i. Undersökta variabler är bland annat jämställdhet, arbetslöshet, nettoförmögenhet, anmälda brott, sjukskrivningar, självmord, skilsmässor, valdeltagande, lärartäthet samt utbildningsnivå.

Föga förvånande hamnar Danderyd överst. Som god tvåa hamnar Lund som tätt följs av Lomma, Vellinge och Åre.
I botten hittas kommunerna Ljusnarsberg (plats 290), Haparanda (289), Södertälje (288), Munkfors (287) samt Bjuv (286).

Av mina före detta hemkommuner finner jag Linköping överst, nämligen på plats 71. Malmö ligger inte bra till på plats 248. Min födelsekommun Åtvidaberg ligger på plats 213 och Norrköping finner jag i botten (251). Min nuvarande hemkommun Stockholm ligger bra till på plats 23.

Läs artikeln här. Där kan du också hitta hela listan samt alla variabler som gör kommunen till ett bra ställe att bo på samt hur poängen är uträknad.

Inga kommentarer: