onsdag 25 juli 2007

Nybohov

Jag förstår inte varför det inte blivit rabalder i insändardebatterna i Stockholms dagstidningar angående byggandet av "nya" Liljeholmstorget. Framförallt undrar jag varför inte folket som är bosatta i (inte fullt så rika) Nybohov gör mer motstånd. Jag har hittills inte gjort något motstånd, så jag är lika kass som alla andra.


Före maj i år var det jobbigt att ta sig alla trappstegen upp till där jag bor. Nu är det med fara för mitt eget liv som jag tar mig upp till bostaden eller ner till livet. I Nybohovsbacken förekommer samtidigt som bygget av Liljeholmstorget ledningsdragning. Detta har som följd att trottoaren är avspärrad för ledningsdragningen på ena sidan samt att trottoaren på andra sidan är avspärrad på grund av torgsbygget. Som gångtrafikant tvingas man gå i vägbanan för att överhuvudtaget ta sig till eller från bostadsområdet vart man än ska (Det finns säkert människor som inte lämnar Nybohov, men jag anser att det inte är så jäkla mysigt här uppe på berget att jag lätt vill ta mig härifrån!).

En dag höll jag på att missa Tvärbanan som i sin tur skulle gjort att jag missade Pendeln som skulle ta mig till mitt ärofyllda arbete på sjukhuset i Huddingeskogarna på grund av att en lastbil hade felparkerat och en grävskopa grävde någon töntig grop mitt i vägen. De som arbetar med ledningsdragandet verkar inte direkt vara överbelastade med arbete. De står och snackar med varandra med armarna i kors varje gång jag går förbi, dessutom måste jag vara den läckraste bruden i neighbourhoodet eftersom jag får grymt mycket kommentarer när jag går förbi (ja, ni vet hur jag ser ut med orakade ben, ofriserat hår, osminkad nuna och iklädd linne, shorts samt gympadojor).

I snart tre veckor har vi som bor på Nybohovsberget sluppit sprängningarna i berget under oss eftersom sprängarna haft semester. Det har varit lugna veckor där folket i husen faktiskt kunnat nyttja sina balkonger. Tyvärr har solen varit bortregnad.

Jag tror inte jag är någon storstadsmänniska. Jag tycker inte om biltrafik eller buller. Jag HATAR pendeltåg. Däremot gillar jag musik och andra kulturevenemang. Finns det någon stad med rikt kulturutbud utan bilar?

Inga kommentarer: