onsdag 25 juli 2007

Nybohov (2)

Jag bor sedan september förra året i Nybohov.

Inflyttad från röda Malmö där segregationen bland fattiga och rika inte förekommer i alls lika stor omfattning som i blåa Stockholm.

Jag trivs inte i Nybohov. Inte ett dugg. Men det beror inte så mycket på att jag är rädd när jag går utanför huset. Det beror snarare på att vi bor tre individer på 30 kvm och att balkongen inte går att använda pga trafikbuller och stormvindar.

Och jag skulle gärna bo någon annanstans, men att få en hyreslägenhet i denhär staden är omöjligt och jag är helt enkelt för fattig med min ringa lön i vården för att inhandla en bostadsrätt.

Vad gör jag då? Ser det vackra med trafiken? Ser det underbara i de gråa husen?

Jag äter min frukost. Går till jobbet. Och försöker hitta någon möjlighet att flytta till en annan del av Stockholm. För att kunna blunda. För att kunna leva.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Bor du fortfarande i Nybohov? Gustav heter jag, jobbar med P3:s nya samhällsprogram Verkligheten, tis 12/2 och ons 13/2 är vi i Nybohov och gör ett helt program om det! Om du bor kvar, får vi hälsa på dig? Mejla mig på gustav.asplund@filt.se.

Anonym sa...

Flytta tillbaka till Malmö och sluta klaga?

Anonym sa...

Hej!
varför valde du att flytta in med 2 andra personer?? Inget val säger du kanske. det finns lägenheter i stockholm beror på var man vill bo....

Mart sa...

okej, var i sthlm finns det lediga lägenheter med en hyra en underbetald kvinna under 30 år har råd att bo i?

Jag har flera bostadslösa vänner som bor i tredje hand.

Tips emottages tacksamt!