torsdag 17 september 2009

Straff

Sedan jag var liten har jag haft en misstanke om att människan är ond. Egocentrisk och ond. Ungefär som Christopher Sander [Ingenting] sjunger: dricker ur djävulens skål.

I dag fick jag ett straff som bestod av att jag skulle skriva en klurig och svår uppgift att lämna in till kursens examinator. Seminariegruppen berättade att seminariet förra vecka bestod av knappt en timmes diskussion angående intensivvårdssjuksköterskans profession. Gruppen bestod av ungefär femton deltagare. Om jag inte tänker eller räknar fel så är det fyra minuters snack per person.

Jag har suttit med min extrauppgift i över två timmar och har kommit halvvägs. Jag är ledsen och uppgiven. Och jävligt förbannad.

Jag e-mailade kursexaminatorn ett halvt dygn före seminariet om att jag misstänkte att jag fått grissjukan och att jag av barmhärtighetsskäl funderade på att inte närvara på seminariet eftersom jag inte ville smitta människor varken i kollektivtrafiken eller på Karolinska Institutet. Jag skrev också att jag läst artiklarna jag skulle förbereda till seminariet. Jag tog mig upp ur sängen flera gånger för att titta efter i inboxen om hon svarat att jag kunde strunta i seminariet. Tillslut insåg jag att det bara skulle vara korkat att åka iväg till KI. Jag gick och la mig och tillfrisknade efter cirka 24 timmar.
Jag fick e-mailsvar från människan i tisdags eftermiddag. Fem och ett halvt dygn senare. I dag fick jag extrauppgiften som bestod av så mycket mer än jag tycker den borde. jag tror det beror på att jag ställde examinatorn mot väggen i dagens seminarium. När vi studenter fick examinationsuppgiften som sk lämnas in om en vecka förstod ingen av oss hur vi skulle göra eftersom den var så flummig.

Jag tror människan blev sur på mig och straffade mig med denna minst sagt flummiga och mycket omfattande extrauppgift som sändes till min e-mail bara någon timme efter seminariet.

Jag borde lära mig att hålla käft. Och bli glad och tacksam och kåt och lycklig och regelrätt och mjuk och ljuv och lagom och ljummen och söt och timid och godtrogen och klassiskt kvinnlig och yppig och snygg och medel och normal och jäkligt trist.
Och tillslut få en psykos och gå upp i atomer samt sprängas i en miljard delar för att jag blivit som dom andra.

2 kommentarer:

Maja sa...

Välkommen till pluggvärlden.
Sådär är det.
Det blir såååå mycket extrajobb om man missare ett seminarie. Vi får lika mycket extrajobb vid miss av en basgruppsträff också. Så folk går ju dit även om de är sjuka.
Vad glad att du inte läser PBL...

Ika sa...

Du är underbar precis som du är. Vacker. Klok. Väldigt snäll. Empatisk. Rolig - varför ändra dig?