måndag 21 september 2009

Förbifart Stockholm

Stackars, stackars May-Britt Mellgren i Saltsjö-Boo i Nacka som yttrade sig i söndagens Skriv i DN. Mellgren har "ett fritidshus" (näe, inte en stuga!) i Jämtland och när hon ska åka dit (självklart med bil) är det SÅÅÅ jobbigt att "behöva åka halvvägs till Södertälje för att komma upp på E4:an norrut". Mellgren vill ha förbifarten.

Men Mellgren slutar inte där, hon vill även ha "en Österleden". Då skulle nämligen stackarn slippa "stiga upp klockan fem för att hinna ut ur stan innan rusningstrafiken börjar, samma sak när vi ska åka ner till Stockholm, det gäller att passa in avresan så man inte hamnar i rusningstrafiken".

Till May-Britt Mellgren har jag tre högkvalitativa alternativ:
1. Flytta till någon av Stockholms norra förorter. Märsta ligger till exempel precis vid E4:an och eftersom May-Britt verkar gilla biltrafik älskar hon säkert att flyga också, Arlanda ligger mycket lättillgängligt från Märsta.
2. Ta tåg eller buss till Jämtland.
3. Flytta till fritidshuset i Jämtland så slipper Mellgren bekymra sig för att behöva gå upp klockan fem.

Att bygga en flerfilig motorväg genom (och under) den lilla natur som finns kvar i Stockholm för flera miljoner än vad det kostar att bygga en helt ny tunnelbanelinje eller att anlägga över fem nya spårvägslinjer är inte rimligt. Vill vi få en bättre miljö i och runt Sveriges huvudstad ska vi inte satsa på fler motorvägar. Det är allmänt känt och har forskats mycket om att fler vägar leder till mer trafik istället för mindre trängsel på de nya och de befintliga vägarna.

Inga kommentarer: