måndag 7 september 2009

Semester 2009 - del 6; Malmö

Sedan kom jag till Malmö. Det var tropiskt.

Jag avklarade en Allsång på Debaser Malmö med sötaste Marit som gästartist och en dag på Ribersborg med invasion av svärmande nyckelpigor. Jag träffade Matilda och drack kaffe på fina Solde.

Om ni har hört rykten om att det alltid blåser i Malmö, är det fel.
Det blåser mer i Stockholm.

En tropisk stilla kväll satt jag i ljummen sand och luktade på salt hav. Tittade ut över horisonten med vindmöllorna och på snurrepitten såklart!

Solen gick ner över brygga 3 (T-bryggan). Jag upplevde livskvalitet.



Sedan kom äntligen J till Skåne.
Han, jag och Stella tog den lilla röda till Nybrostrand och upplevde ett par underbara dagar vid porten till Österlen.

Här dyker jag i på lördagsmorgonen efter en skön promenad på stranden.

J, Christel och jag var på utflykt på söndagen. Blev serverade rödbetssallad av Jacques Weerups dotter, köpte kryddor på Österlenkryddor och handlade "Hanging cosmetics" av Johanna Clausen (född Lind i Åtvidaberg) på 1021 Designcenter.

Vi grillade majskolvar och drack vin medan vindruvorna mognade över våra huvuden.

Tillbaka i Malmö åt J och jag falafel, glodde på band på Malmöfestivalen (fick äntligen uppleva Simon Norrsveden som Maja tjatat så om - och det var väl inte så pjåkigt!) och fikade på Ribersborgs kallbadhus.
Stella jagade och åt spindlar.

Jag tog en avstickare till Göteborg och Way Out West.
Och blev utsatt för Grissjukesmitta.
(Del 7).

En dag promenerade vi till Västra hamnen.
Detta är utsikten från hundrastplatsen mot Öresund och Köpenhamn.

I Västra hamnen byggs det fortfarande så mycket så det sprutar ut ur öronen.

En häger hägrar (häckar?) vid brygga 2.

Sista morgonen i Malmö låg Öresund nästan spegelblankt. Det var lugnet efter de stormiga vindar som rusat dygnet innan.
En massa maneter hade blåst in och vattnet var isande kallt.

Inga kommentarer: