söndag 5 juli 2009

Klassiker

Den här sommaren har jag tänkt läsa klassiker.

Jag har än så länge (bara) läst "Mot fyren" av Virginia Woolf. Och i fredags började jag i "Babels hus" av P C Jersild.
Mot fyren
har egentligen ingen fantastisk handling. Dock är romanen läsvärd eftersom språket är så vackert, så liderligt! Romanens bokstäver bildar ordporr.
På sidan 48 läser jag: "Aldrig har någon sett så sorgsen ut. Halvvägs nere i mörkret, i det schakt som leder från solljuset till djupen formades kanske bitter och svart en tår; föll en tår; vattnet böljade, tog emot den, lade sig till ro. Aldrig har någon sett så sorgsen ut."

Andra klassiker jag tänker försöka läsa är:
* "Nedstörtad ängel och Berättelser från de inställda upprorens tid" av P O Enquist.
* "Pennskaftet" av Elin Wägner
* "Den allvarsamma leken" av Hjalmar Söderberg
* "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
* "Gräset sjunger" av Doris Lessing
* "Brott och straff" av Fjodor Dostojevskij
* "Oskuldens minut" av Sara Lidman
* "Stjärnor utan svindel" av Louise Boije af Gennäs
* "Varats olidliga lätthet" av Milan Kundera
* "Män kan inte våldtas" av Märta Tikkanen

Har jag missat någon? Skriv i kommentarerna. Hädanefter befinner jag mig på balkongen med en bok!

2 kommentarer:

Mart sa...

Alltså, jag har ju läst en del klassiker förut! Men denna sommar har jag bara hunnit med woolfs och så nu babels hus!

Tobi sa...

Någon sorts extas av Johan Kinde!!!