söndag 4 maj 2008

9 to five

Varje helg gör jag samma iakttagelse på min google reader (bloggläsare).

Nämligen att det bloggas mycket lite på helgerna. När människor (ja, de flesta i alla fall) har ledigt sker alltså inte mycket skrivande på bloggar.

Måndag till fredag expolderar vissa bloggar av nya inlägg, men på helgen är det stiltje. Ofta är det på vardagar mellan 9 och 17 som de nya inläggen skrivs.

Min förklaring: folk har för lite att göra på arbetet eftersom de längsta blogginläggen (på de bloggar jag prenumererar på) skrivs under denna dyrbara arbetstid.


En undran är hur människor som arbetar kontrorstider får ihop sina 40 timmar per vecka.
När jag åker till arbetet klockan halv sju på morgonen är det i princip bara hantverkare och vårdpersonal ute. När jag åker hem vid sexton-tiden är gatorna fulla av kostymtyper med portfölj som är på väg hem. På fredagar slutar dessutom många innan femton. Sedan glömmer jag inte en timmes lunch per dag inräknat i detta.

Jag må vara dålig på matematik, men hur fasen blir detta 40 timmar i veckan? Eller jobbar alla 75% eller hemma?

2 kommentarer:

oldini sa...

När jag åker till jobbet åker alla andra hem och när jag åker hem sover Sverige. Det är arbetsglädje!

Mart sa...

visst är det fantastiskt!