måndag 5 maj 2008

Read my mind (2)

Krönikören och författaren Mats Strandberg gjorde det först. Sedan har alla bokhororna gjort det. Nästa i raden att göra det är jag.

Alltså svara på bokenkät.

1. Vilken bok läste du senast?
Håller på med slutet av Martina Lowdens debut "Allt", som jag mestadels gillar.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
"Ur vulkanens mun" av Helena von Zweigbergk eller någon av de andra tre romanerna (Fly av Elise Karlsson, Hey Dolly av Amanda Svensson eller Sex av sara Villius) jag just beställt från bokus.


3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
I min bokhylla har jag böcker. De som skrivit dem är författare och det känns jäkligt ointressant att analysera om de har kuk eller fitta.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Oftast inte.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Bokhorornas och dn´s rekommendationer går jag mycket på.

6. När blir en bok för lång?
Över 1000 sidor känns för mycket, mest för att boken är svår och tung att hålla i.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Nej, jag är för dålig på engelska.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
"Det andra könet" av Simone de Beauvoir

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Ja, men ofta gör jag upphåll efter ca hälften och läser färdigt på någon tågresa.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Mest svenska författare och mest nutida.
De flesta böckerna är skrivna av yngre och handlar om ångest och utanförskap.
De två (!) deckare jag har i bokhyllan är ganska ensamma.

Inga kommentarer: