lördag 29 december 2007

My Lust is Dead

Nu är det bevisat: Man får ingenting för att man är duktig!

Jag förklarar en annan gång, men det innefattar mitt arbete och sjuksköterskor med för mycket kontrollbehov och för låga löner samt underbemanning inom sjukvården.

Kommer hem helt desperat har jobbar som fan. Ensam syrra med två duktiga uskor vid min sida på tolv mycket sjuka patienter. Enda kontakten med anhöriga, polis, rättsläkare, sjukgymnast, kurator och ortopedens läkare. Patienterna drar i en. Visar sitt missnöje att inte få hjälp i tid. Äter lunch på stående fot, hinner inte dricka vatten. En patient undrar när jag ska ha tid för rast. En annan berättar att hon bara sett min rygg under dagen eftersom jag sprungit så mycket. Dokumenterar stående framför laptopen samtidigt som intravenösa opiater dras upp och räknas och patienten tycker det tar för lång tid.

Väl hemma tar jag en het dusch. Kryper in i nattlinnet. Och BB (grannen på våning 10) har folk hemma och övar rundpingis/fotboll/judo/någon annan äcklig sport som är mindre lämplig att utföra tillsammans med en massa ointelligenta människor varje kväll/natt i en lägenhet på 30 kvm.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Undersköterskerna då? Så du menar att dom inte finns till för dig att tala med? Men sjuksköterskans roll kanske inte är att kommunicera med undersköterskan? Dom finns till för dig Sjuksköterska, läkaren och sjukgymnasten. Undersköterskan är dom som finns på golvet och har aldrig tid att ens gå på toaletten än mindre äta eller dricka vatten. Dagligen! Undersköterskan gör inte jobbet för att vara duktig. Utan Undersköterskan gör sitt jobb för att han/hon känner sitt ansvar för sina patienter.

Anonym sa...

Om du arbetar i Team är en sak men att tänka Team är en annan. Du delar fortfarande upp yrkesrollerna. Alla är vi ett team. Om du arbetat som Uska då vet du att alla är lika värda, alla gör vi allt för Patienten. Ett team ser patienten i fokus.
Mvh Thess
Stolt Uska sen 20 år tillbaka!