torsdag 6 december 2007

Bitter? No, I just love to complain


Just nu läser jag "Bitterfittan" av Maria Sveland. Mycket bra roman. Rekommenderas till alla, oavsett kön, sexuell läggning och civilstånd, oavsett om det finns stora, små eller inga barn i familjen. Och visst är Sara, huvudpersonen i romanen, bitter, men det är inte konstigt för hon har ALL rätt att vara det.

Att bli lämnad av sin make, för att han måste jobba i annan stad, och bli ensam med ett nyfött barn när hon har feberyra på grund av mjölkstockning är inte rätt. Att han sedan när han kommer hem på helgerna är så trött att han inte orkar hjälpa till att ta hand om barnet när knytet skriker på nätterna gör mig SÅ förbannad på honom och på lättjan hos män som tycker deras gemensamma barn är kvinnans ansvar. Här kunde han inte skylla sin lättja på att hon ammade, eftersom hon inte kunde amma på grund av den jävliga mjölkstockningen.

På sidan 40 läser jag:
"jag har till och med en lista med konspiratoriska fakta som jag läser ibland för att påminna mig. En sorts bitterfitta-statistik som bygger på små notiser och artiklar jag läst och upprörts över genom åren. 1. En rapport från Socialstyrelsen visar att när kvinnor blir sjuka är risken att äktenskapet spricker mycket större än när männen blir sjuka. Kvinnor som får livmodercancer råkade dubbelt så ofta ut för skilsmässa jämfört med friska kvinnor. För män med prostatacancer däremot, var förhållandet det omvända. De löpte mindre risk än friska män att gå igenom en skilsmässa."

Längre ner på samma sida läser jag:
".. hur ska jag kunna sluta vara bitterfitta när världens patriarkat är så överjävligt allenarådande ner i minsta beståndsdel."

Nu ska jag luncha och sedan cykla till jobbet. I morgon kommer Elin hit till B&B Nybohood, för att stanna över helgen. Det blir Lao Wai på lördag och kanske är hon sugen på julmarknad i Vintervikens trädgård?

1 kommentar:

Elin sa...

ja vad roligt! julmarknad och vegetarisk kinesisk restaurang låter helt fantastiskt!