tisdag 27 januari 2009

Let the right one slip in

I söndags var äntligen J och jag och såg "Låt den rätte komma in" på bio. Filmen är regisserad av Tomas Alfredson och bygger på John Ajvide Lindqvists roman (och manus) med samma namn. Filmen blev belönad med fem guldbaggar.

Och jag blev inte besviken. Filmen är lika bra som boken. Alla skådespelare är fantastiskt duktiga (utom Oskars mamma som inte känns äkta). Fotot är magiskt. Både Lina Leandersson och Kåre Hedebrant som spelar Eli och Oskar är perfekta i sina roller.

Jag går nästan aldrig på bio. Senaste två biobesöken var i maj 2007 då jag såg "Hata Göteborg" och i oktober 2006 då jag såg "Förväl Falkenberg".
[Den här gången borde jag kanske kollat in "Madagaskar 2" eller "Chihuahuan från Beverly Hills", för att följa spåret; geografiska platser i filmtiteln. Eller "De ofrivilliga" eftersom den är en svensk lågbudgetfilm precis som filmerna med Göteborg och Falkenberg i titlarna.]

Här i Kransen finns biografen Tellus. Där ska jag börja gå på bio. Endast kvalitetsfilm och ganska mycket utländskt (icke-amerikanskt) visas. Ibland har de stick-och virkjunta, jazz-kvällar och författarträffar.

Inga kommentarer: