fredag 28 november 2008

One night in Bangkok

I Asien pågår i skrivande stund flera politiska strider.Inte bara terrorattacker mot bland annat lyxhotell i Bombay i Indien och våldsamma demonstrationer mot regimen i Bangkok i Thailand.

I DN i går uttalade sig en nästan 30-årig Carina från Borås som befann sig i ett turistområde i Bangkok. Hon sa: "Om jag vetat om att det var såhär oroligt i Thailand skulle jag aldrig åkt hit." Jag började bubbla inuti. Thailand är ett ytterst diktatoriskt styrt land som i flera decennier haft problem med politik och styrning. I södra Thailand pågår nästan hela tiden krig och oroligheter.
Ett svenskt par bosatt i Bombay som befann sig på ett av de brandhärjade hotellen ville såklart inte stanna i staden och sa i ett reportage i dagens DN: "Det spelar ingen roll vart vi flyger, bara vi kommer härifrån". Jag tänkte skicka dem till Irak eller Gaza-remsan. Eller varför inte till Thailand.

Håller svenskarna på att bli dummare eller är det jag som lever i en mer upplyst värld?

Är det det här Thailand enligt oss svenskar? För oss med blå ögon och blåögd syn?

Inga kommentarer: