torsdag 17 juli 2008

Lille katt

Dagens femte regnskur slår mot rutan
feberheta tårar rinner nedför mina kinder.


kanal 9 går ett brittiskt mat-och reseprogram som heter "Cooking in the danger zone". I dag var reportern i någon djungel och tillagade katt. Först dödades katten genom att halsen vreds runt sedan träddes katten upp på spett, utan att ta bort pälsen. Den genomspetsade katten grillas sedan över eld. Sedan flås pälsen av. Hela kattens mjukdelar tas om hand i grytan, endast päls och skelett tas bort med andra ord. Blanda kattkadavret med kryddor och koka minst 45 minuter.

Denna sekvens fick mig att verkligen bestämma mig för att aldrig, aldrig mer, äta djur.



Ett djur.
En oskyldig individ.
En egen personlighet.
En själ i en levande kropp.
Varför är människans liv värt mer än djurens?
Varför förtjänar djur inte värdefullt liv utan att behöva slaktas barbariskt och ätas upp, ruttna i människors digestionssystem och ge upphov till tarmcancer och divertiklar (tarmfickor)?

Nu undrar jag ärligt. Ärligt ni bloggläsare som äter kadaver: När ni klappar min katt, är det för att hon ska få kärlek, för att hon känns mjuk mot handflatan eller är det för att ni egentligen är sugna på att äta henne?
För vad är skillnaden mellan att tillaga henne och att köpa ett halvkilo köttfärs på ICA och bjuda polarna på muskelfärssås?

Någon som är sugen på middag?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Stella ser ut lite som min Simon!

Anonym sa...

Vill bara informera om att i programmet du såg så kokte man katt för att överleva. Jag trodde att du var vänstervriden? Var tog det vägen i ditt resonemang?

Om du anser att en katt har lika värde som en människa varför har du henne som ett husdjur enbart för DITT egna nöjes skull, för att vara ditt sällskap? Skaffa dig då istället en slav...

Jag är själv vegan men jag förstår varför man måste äta kött i länder som lider av matbrist, de kan inte få tag i soya yougurt på ica?

Mart sa...

Skulle jag ha skaffat katt för mitt eget nöjes skull borde jag skaffat en individ som skulle följa mig och göra allt jag ville.

Har du träffat min katt?

jag anser att alla individer har rätt att leva ett värdigt liv som avslutas med en värdig död. Att äta människor är för mig lika naturligt som att äta djur.