söndag 16 mars 2008

Fenomena

Sedan jag flyttade till Stockholm har jag förundrats över att 08:or inte går på vänster sida på trottoarer och gångbanor.

I andra städer (där det är högertrafik) går människornas invånare till vänster. I Linköping, Malmö eller Norrköping behöver jag inte bli påkörd av barnvagnar som jag möter på min vänstra sida. De enda som går till vänster i Stockholm är pensionärer.

(Bild från SVT)

Detta har fått mig att tänka på varför detta fenomen finns i Stockholm. Och kommit fram till att det varken kan vara att stockholmare är mer höger (alltså blåa alliansvänner) eller att de ska vara tvärtemot "lantisar" utan att den enkla och såklart självklara lösningen är att det inte funnits landsvägar i Stockholm på mycket länge. På trottoarer kan man gå vart man vill, men på trafikerade vägar utan gångbanor håller man sig till vänster.

Är inte det den fiffigaste lösningen, (i säker Magnus & Brasse-anda)?


När jag ändå är på hugget angående Stockholm:

Under mina pendlingsresor på tunnelbana, buss, spårvagn och pendeltåg till och från jobb/city/tågresor har jag förundrats över antalet bimbos (av båda kön) och undrat om alla Stockholms ungdomar verkar korkade? Självklart är det inte så.
I Malmö såg jag aldrig bimbos, utom just på bussarna. Där kommer förklaringen; korkade ungdomar åker i större utsträckning kommunalt kortare sträckor där smarta ungdomar går eller cyklar!

(Hoppas i allafall hälften av er kära bloggläsare förstår att hela detta inlägg är skrivet med en aning ironi. Vet ni inte vad ironi är kolla här, och när jag börjar tänka efter är nog detta inlägg sarkastiskt.)

Inga kommentarer: