onsdag 12 mars 2008

Bä bä vita lamm

Magdalena Ribbing brukar vara en stjärna. Men hennes stjärnstatus har dalat lite i och med detta svar.

Klart man inte ska få välja mat när man blir bortbjuden.
Klart man inte ska bli besviken på att den man blir bortbjuden till har ansträngt sig att laga mat som passar alla (men hur mycket har de ansträngt sig som bjuder på sallad?).

Och jag håller inte med Ribbing om att allergiker måste ta med egen mat. Tvärtom är det mer accepterat att vara allergiker eller diabetiker vid bjudningar. För då "kan" man inte äta en viss ingrediens.

Varför all denna köttfixering? För mycket kött gör dig trött. Och gör att du ser ut såhär:Innan du är 40 år. (Bild från tv4)

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en väldig skillnad mellan att vara t ex diabetiker och inte KUNNA äta viss mat och att vara vegetarian och inte VILJA äta vissa rätter. Jag dricker aldrig kaffe hemma, men naturligtvis dricker jag utan knot när jag blir bjuden.

Mart sa...

Jag KAN inte äta djur eftersom jag då kommer må dåligt.

Och diabetiker KAN äta socker. Bra diabeteskost är vegetarisk mat.

Mart sa...

och förresten förstod jag att den kommentaren skulle komma. Kanske för att jag är så klipsk i min vegohjärna!!??

Anonym sa...

Vi som är allergiska mot i princip alla frukter och grönsaker då? Vad ska vi äta?

Anonym sa...

Bra skrivet Martina! Jag tycker nog att Ribbing sköt sig lite i foten där. Hon har ett underbart sätt att förespråka tolerans och förståelse men tycks själv inte ha vare sig det ena eller det andra till övers för vegetarianer.
Intressant av anonym som bara dricker kaffe när det bjuds... Av snålhet eller... ;)

Anonym sa...

Jamen Martina... Kan en sockersjuk person verkligen äta socker utan att må dåligt?

Vegetarisk kost innehåller ofta väldigt mycket kolhydrater som höjer blodsockret och kan därför knappast vara bra för någon som inte tål socker.

Om du känner att du mår dåligt av kött ska du självklart låta bli.

Anonym sa...

Hej Martina - av rubriken till din bloggsida att döma gör din "klipska vegohjärna" att du mår sämre när du tänker. Mindre veg kanske gör dig benägen att tänka mindre och därmed ge dig bättre välbefinnande?
Nåja, tjuvnypen åsido - jag tycker hela den där skuren av kommentarer och Magdas svar var lustiga att se; hon blir liksom en Salomo som får slita de mest småaktiga, fjuttiga och absurda tvister mellan individer. När sedan ett råd är givet följer genast krav på mera råd i än mer detalj.
Jag försöker i alla fall hålla koll på om mina vänner är vegisar. Orkar man inte ens det är de väl knappast vänner? Och givetvis ska vegisar inte behöva stå ut med suckar och stön, och anmäla ("BESTÄLLA") sin matlivsstil till dem som inte känner till dem - helt schysst. [Jag bara kunde inte låta bli att delge min åsikt i ämnet...]

Mart sa...

anonym: Hur vet du att vegokäk innehåller mycket kolhydrater? Vet du vad vegetarisk eller vegansk mat är?
Och ja, diabetiker kan äta lite socker. Vid speciella tillfällen.

Tobi: Det är mest synd om dig. Som vanligt!

Nils: Det verkar som du förstod att jag var ironisk när det gäller klipskheten. Jag är ganska övertygad om att det inte är min vegetarianism som gör att jag mår dåligt. Det är alla mina kuratorer, läkare, sjuksköterskor samt jag själv väääldigt överens om.

Mart sa...

och jag tycker vidare inte heller att man ska kunna "beställa" mat som gäst.

Anonym sa...

Hur kan ni ens ha denna diskussion? Skäms och tänk på alla i världen som skulle hugga av sin högra arm bara för att få ett mål mat om dagen. Kött, fisk, grönsaker spelar dom ingen roll bara dom får näring.

Mart sa...

Jag tror djuren tänker annorlunda.

Dessutom skulle maten räcka till alla människor i världen om vi alla käkade vegetariskt.

Så tänk på det nästa gång du stoppar i dig muskler

Anonym sa...

kött må få en att må trött men att vara vego kan ha samma resultat.
Äter man inte rätt vego-kost och inte får i sig de vitaminer och mineraler man behöver kan man sluta upp både trött och irriterad konstant... Tro mig!!! Har erfarenheter av detta

Och för er som tycker att vara vegetarian är dummt... Visste ni att alla vegisar räddar 100 djur varje år genom att inte äta kött!!!
KNAPPRA PÅ DET XD