onsdag 12 mars 2008

Fishtank

I DN idag handlar en artikel om vikten av intag av Omega 3-fettsyror under graviditeten. I går skrev samma tidning att Livsmedelsverket har ändrat sina rekommendationer angående alkohol och amning.

Omega-3-intag under graviditeten främjar barnets utveckling samt gör att kvinnan får en lättare förlossning. Omega-3-fettsyror finns främst i linfröolja och i fet fisk eller som både vegetabiliska och animaliska tillskott. Immunologen Malin Fagerås Böttcher forskar inom området och eftersom hon är en vän till familjen tipsade hon min kära syster M att få i sig Omega 3-fetter i form av tillskott varje dag. M fick en lätt förlossning och Märtan-Pärtan vände sig från mage till rygg redan när hon var sex veckor. Tillfällighet eller?

Läs artikeln här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

men VAD är det som gör att förlossningen blir lättare? och vad menas med lätt egentligen...att det går fort?
Anledningen till min lätta förlossninge med Märta har nog tyvärr inte med omega-3-intaget att göra. Utan att jag lyckades vara fokuserad och aaaaandas genom värkarna (Tack vare Freja)+ att det gick så fort, vilket det ju oftast går andra gången.

Mart sa...

jag vet inte. Det stod så i artikeln. Vi får fråga malin

Anonym sa...

Ja. för det är väldigt intressant!!
Jag menar..Hilmas förlossning gick ju egentligen otroligt lätt för att va första barnet. Men min upplevelse var ångest. Fast det är ju en annan sak.