tisdag 2 oktober 2007

They´re building walls around us

Sedan jag var liten har jag förundrats över byggnads och-trafikarbete. (Dock inte på samma sätt som Linköpingsprofilen "Handsken".) Jag har däremot alltid undrat hur det kan ta sådan lång tid att dra lite rör under mark, bygga en ny cykelbana eller bygga ett hus.

Det pågår mycket byggnads och-sprängarbete i trakterna där jag bor. Eftersom jag är sjuk hela tiden så ser jag byggeriet från nära håll.

Jag tror jag har svaret.

På varje byggplats finns många arbetsklädda byggare som har sina specifika arbetsuppgifter. Någon sköter maskinerna. Någon mäter. Någon bär redskap eller materiel. De flesta spanar på brudar, fikar, kliar sig i huvudet, tar rast och rusar till Systembolaget, spanar på fler brudar, kliar sig i skrevet, står i vägen för passerande bilar/cyklister/gångtrafikanter, snackar med förbipasserande gubbar...

Nästa gång du går/kör förbi en byggarbetsplats; stanna upp, ta ett djupt andetag och se vad byggarna arbetar med. Jag lovar dig att bänkarna som skulle lackas, plattorna som skulle läggas, väggarna som skulle monteras, rören som skulle dras, jordhögen som skulle flyttas eller arbetet som skulle utföras inte blir klart den här veckan.

Att de sedan inte bär hörselskydd, skitar ner och beter sig fruktansvärt sexistiskt är en annan femma.

Inga kommentarer: