tisdag 9 oktober 2007

La La La

Har just hittat en blogg jag nog kommer gilla.

Kolla in Andreas sida. Riktig mat och tankar som verkar äkta. Dessutom heter bloggen Shangri-La som är paradisstaden. Vackert.

I dag ska jag börja jobba redan 12. Jag ska ha HLR-(Hjärt-och-lungräddning)-övning i fyra timmar. Detta medför att jag kommer bryta mot EU´s arbetstidslag. Alla som arbetar oregelbundet vet att denna dumma lag ska reglera våra arbetstider så att vi ska bli piggare och mer utvilade eftersom dygnsvilan ska vara 11 timmar. Lagen har dock endast medfört att vi som jobbar har fått det sämre i och med att behöva arbeta fler pass och fortfarande arbeta till 22 på kvällen och sedan börja 7 igen dagen efter. Eller att arbetsplatser har fått införa kvällsveckor respektive morgonveckor. Och hur bra blir kontinuiteten då? Det är människor vi jobbar med!
Jag undrar: Om olyckan skulle vara framme och jag skadar mig på HLR-utbildningen, kommer försäkringen att gälla? Jag bryter ju mot lagen. Detta dygn har jag inte en vila på 11 timmar utan bara på 9 eftersom dygnsbrytningen är kl 03 på vår avdelning. Tycker du att detta verkar komplicerat? Tur att du inte är sjuksköterska.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha.. verkar vara lika illa överallt inom vården.. hörde om en klinik på US där dygnsbrytningen låg kl 02,45 =) bara för att kunna få till det med timmar hit & dit. Tur man bara arbetar dagtid..Men vet ingen lag där det finns så många lokala dispenser.. undrar när de tänker om.. varför ha en lag ingen följer utan lever på dispenser???
HA det gott, Mvh Nina