torsdag 24 maj 2007

smuts

Jag hade en hörbok på ipoden med mig på min Thailandsresa i vintras (det var förövrigt då jag bestämde mig för att ALDRIG flyga inrikes): Katarina Wennstams "Smuts". Jag tyckte den i många fall var överdrivet negativ och generaliserande.

Att Wennstam som visserligen i många år granskat våldtäktsdomar i boken beskrev en fruktansvärt negativ syn på män. Boken tar upp flera män som utnyttjar och köper sex av förtryckta prostituerade människor främst kvinnor, bland annat en domare och en brottsmålsadvokat. Detta kändes som sagt överdrivet.

Fortfarande kan jag känna att bokens generaliserande av onda män är tråkig och grå, men att sexköp och annan kvinnoförnedring pågår inför lyckta dörrar förekommer kan ingen neka till.

Jag tänker främst på domaren i Högsta Domstolen som efter att ha köpt sex av en 20-årig kille och i september återgår till sitt arbete som domare igen. Samt att jag refererar till att det är svårt att bevisa att våldtäkt och annant sexuellt ofredande verkligen ägt rum, därför inga eller skrattretande låga straff döms.
Jag har även en säker källa som berättat om en rättegång där den åtalade för våldtäkt kastade sockerbitar på den unga tjejen som anmält honom för brottet (och detta skedde under hennes vittnesmål). Varför inte domaren gick in och bröt kan jag inte svara på, men då har jag inte heller en jur. kand. (Och nu blir jag väl dödshotad, eftersom en vanlig jäkla svensson som arbetar i offentlig sektor inte får anmärka på den svenska fina anrika juristutbildningen som fortfarande använder sig av de betyg som andra utbildningar hade slutat med på 70-talet.)

Jag upprörs även över SAS strejk. (Sluta flyga, börja åka tåg! Iallafall korta resor. För miljöns skull.) Gör tågbiljetter billigare och flygbiljetter dyrare, hur svårt ska det vara? Och varför klagar flygvärdinnorna på att inte hinna gå på toa under arbetspassen? Det finns ett vedertaget internationellt begrepp; nurse bladder (på svenska sjuksköterskeblåsa). Vilken sjuksköterska kan själv välja när han eller hon önskar gå på toaletten? Och klagar yrkesförare i kollektivtrafiken på att inte kunna ta fikapauser eller kisspauser när de vill?

Jag önskar mig bara hälsa. Jag skulle göra nästan vad som helst bara för att få bli frisk från denhär deprimerande kroniska sjukdomen som förföljer mig i varje steg jag tar.

Inga kommentarer: