torsdag 31 maj 2007

kommunalseger?

Dagens grattis tillönskas alla anställda som är medlemmar i fackförbundet Kommunal! (Och detta beror inte på att medlemstidningen Kommunalarbetaren ska förbättras, för det ska den inte, trots att den borde!)

Näe, löneökning på lägst 2525 kronor (13,8 procent) på 3 år är ett riktigt bra avtal! Månadslönen höjs med i genomsnitt 842 kronor per år i tre år. Läs mer här!

Men vem är egentligen vinnare i och med detta avtal? Landstinget kanske? Cheferna som tvingas avskeda undersköterskor eftersom landstinget och kommunerna inte kommer ha råd med de nya lönerna? De uppsagda, arbetslösa undersköterskorna? De överarbetade undersköterskorna som visserligen har mer i lön och arbetet kvar? Eller varför inte sjuksköterskorna (som nu kommer ligga under undersköterskor i lön trots högre utbildning, mer ansvar och fler arbetade år)? Kommunerna kanske vinner på fler arbetslösa och färre anställda undersköterskor?

Jag ska i allafall gå ur mesiga Vårdförbundet (löneavtal på 2 procent!) och gå med i SAC (Syndikalisterna) och jag fattar inte varför jag inte bytt fackförbund innan?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha! Och sen när har du mer erfarenhet än de flesta undersköterskor???
Jag gillar det nya namnet på undersköterskor, Omvårdnadssköterska! För alla ssk kan läsa sina poäng omvårdnad men har ingen som helst erfarenhet på det området. Hur många "nya" ssk ber inte sina "gamla" uskor att tex sätta KAD eftersom de inte vet vad som är fram och bak...
Ja du Martina, du kan klaga på det mesta men när du blir gammal och klok kommer du nog att småle åt dina tankar om livet som du precis börjat leva.
För övrigt kan jag väl tillägga att jag gillar bäst sjuksköterskor av den äldre ordningen!!!

Mart sa...

jag skrev inte att JAG har mer erfarenhet ä de flesta undersköterskor.

Och jag grattade er faktiskt och tycker ni är väl värda era nya löner. Men till vilket pris gagnar dessa lönerna patienten? Det är väl därför vi jobbar, eller?

Sedan är det alltid roligt att få kommentarer av undersköterskor eftersom ett fåtal uskor har STORA komplex över att vara underställda sjuksköterskorna...

Anonym sa...

Om något helt annat.. Läser psykologi och hade först stora förväntningar, tänkte att det skulle vara så intressant och nyttigt. Men nej, föreläsaren hänvisar bara till sin egen bok, självklart psykodynamisk, och till en "blomma" där alla känslor är inkorporerade, innerst = regulerande, ytterst = dysregulerande. Ingen kritik till sig själv överhuvudetaget. Den blomman ska jag kunna utantill och hänvisa till när vi analyserar case på tentan. Endast den. Dessutom hävdar han att om mannen i förhållandet behöver sex måste kvinnan ställa upp. Om inte "vanligt", så med handen. Omvänt ska även mannen ställa upp om hon verkligen vill och inte han är så sugen egentligen. Annars förstörs förhållandet.
Och jaa, jag är bitter. Som fan. Ett viktigt ämne även läkare behöver är totalt spolierat. Ruggigt.

Mart sa...

Ska vi ställa oss på taket på Rigshospitelet och skrika, skrika, skrika:

DANSKJÄVLAR!!