fredag 16 februari 2007

Sveriges baksida


Jag har skrivit om det förut, men det tål att upprepas: Göteborgare är inte kloka.

I dag hörde jag om hur det fungarar på Sahlgrenska. Nu snackar jag universitetssjukhus. På nämnda sjukhus sopsorteras det inte. Det finns inga kärl för mediciner i tablettform (som är utdelad i mdicinkopp, men som patienten tappat på golvet/ inte velat ha,som syrran råkat tappa på golvet eller som passerat utgångsdatum). Vidare finns på Sahlgrenska en tunna gemensamt där personalen kan slänga nålar och antibiotika.

Jämför det med de två sjukhus jag arbetat på som båda sopsorterar kartong, papper, hårdplastförpackning, batterier, glödlampor, metall och två sorters glas. Där inte miljöskadliga produkter som exempelvis medicinsk bensin får användas. Vi slänger förpackningar som innehåller eller innehållt antibiotika för sig, mediciner i tablettform i en speciell behållare, stickande och/eller skärande i en behållare och dessutom finns smittoförorenat avfall i en annan förpackning. Dessa olika avfall lämnas och tas vara på på olika ställen.

Nu förstår jag varför Göteborgs vatten aldrig vinner priser för god kvalitet. Men där kanske patienterna bara behöver ta 500 mg (en styck) Paracetamol eftersom 500 mg finns i ett glas vatten.

Göteborg är Sveriges baksida, alltså röv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Trodde GBG var Sveriges framstjärt...