onsdag 14 februari 2007

intolerans vs mjölkfrämjandet

För ett par veckor sedan började min mage krångla då och då. Framförallt fick jag plötsligt isättande värk någon timme efter matintag. Först var jag helt säker på att det var celiaki (glutenintolerans) som skapade smärtan. Det är ökad risk för celiaki vid diabetes typ 1 (den typ jag har).

Efter ett par dagar kopplade jag snarare ihop värken och "bubblet" med laktos. Efter laktosintag genom lightglass kom magen igång. Det enda jag käkar som är gjort av mjölk är just lightglass och ost.

Med risk att bli förföljd och arkebuserad av mjölkfrämjandet hävdar jag härmed att mjölk INTE ger starkare ben.


Varför är celiaki, Crohns sjukdom och andra tillstånd av irriterad tarm överrepresenterad i länder där folket intar laktosrik kost?
Varför har svenska tonårstjejer som dricker mjölk till maten lägre hemiglobinvärde än de som dricker vatten?
Varför är diabetes mellitus typ 1 överrepresenterat i länder där populationen dricker mjölk? På Linköpings hälsouniversitet pågår forskning som rör om det finns ett samband mellan laktos och diabetesinsjuknande. Spännande, tycker i allafall en vegoförespråkande diabetiker...

Ida drar till Kina imorgon. På konstnärsuppdrag. Av stipendiepengar. Jag ska träffa Katarina på kvällen. På söndag åker jag. Kommer ha bloggen som "resedagbok", var inte helt nöjd med den resdagbok som jag hade vid förra Thailandsresan.

Vi säger väl så!

Inga kommentarer: