söndag 11 februari 2007

koldioxidutsläpp

I dagens upplaga av DN läser jag om resandet och koldioxidutsläppen. På denna sida kan dn (i samarbete med någon klimatkunnig på KTH) räkna ut hur mycket CO2 man släpper ut genom en flygresa (välj mellan massor destinationer i hela världen). Min Bangkokresa belastar jordklotet med 2.36 ton koldioxid. På något (konstigt) sätt kan resenären också betala en liten summa till olika biståndsprojekt i fattiga delar av världen. Och på så sätt få sitt dåliga samvete lite mindre dåligt. Enligt klimatsidan kostar min resa 250 svenska kronor till välgörande ändamål.


Mitt dåliga samvete är jättekasst. Och jag tror inte att det vare sig blir bättre eller sämre av om jag betalar 25o spänn till biståndsprojekt.

Här kan man läsa o fem vägar till ett minskat utsläpp. Jag ligger ganska bra till i de tipsen.
Men jag känner mig ändå som en bov.

En egoistisk brottsling.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men folk som reser i tjänsten har kanske inget annat val än att flyga? För varje tjänsteresa som görs, kan kanske ett konsekvent betalande av bidrag till ett miljöfrämjande projekt, i längden verkligen bidra till att det arbetet kan fortgå och ge resultat.
Och all forskning och alla insatser räknas väl? Eller spelar det ingen roll om jag som individ bara köper bröd från Saltå kvarn eller juice från Brämhult, och snällt bidrar med min lilla hundralapp till ett CO2-reducerande projekt? Är allt kört ändå...?