tisdag 5 december 2006

Livskvalitet på arbetet


Ibland undrar jag vad jag håller på med. Ska mitt liv vara såhär? Är det inte mer än såhär? Vad jag prioriterar och har prioriterat i mitt liv. För tillfället känns det som om jag bara jobbar, äter lite och sover. Är det ett värdigt liv? Det är tur att jag gillar mitt jobb!

I mitt arbete träffar jag många människor med fruktansvärt hemska livsöden på och jag tänker på att jag borde göra allt jag vill göra, innan det är försent. Sedan kan jag ju inte förutsätta att jag kommer bli sjuk, för då kommer ju precis allt kännas meningslöst.

Jag borde verkligen inte arbeta 100%. Det tär på mig. Jag hinner inte reflektera. Jag hinner inte läsa. Jag hinner inte pyssla med pärlor eller papper. Jag hinner inte fotografera. Jag hinner inte insupa kärlek. Jag hinner knappt se konserter eller teaterpjäser. Och jag hinner inte göra av med den lilla summan lön jag arbetat ihop.

Förresten vill jag säga till finansminister Anders Borg: klipp dig och läs på lite innan du uttalar dig om hur olika yrkesgrupper kommer förlora/tjäna på den nya a-kassan. Sjuksköterskor i Sverige tjänar INTE 500 000 kronor/år. Vi vanliga landstingsanställda kämpar oss upp till ungefär hälften. Kommunalanställda sjuksköterskor ligger lite högre än 250 000 kr. Inte ens de privatanställda syrrorna kommer upp i den summan Anders Borg fantiserat ihop! Sjuksköterskor kommer med den nya a-kassan tjäna mindre netto än undersköterskorna (som har 1,25 timmars mindre arbetstid på en vecka) på samma arbetsplats. Vi legitimerade syrror med 120 högskolepoäng får trösta oss med att vi har mer ansvar för de människor vi vårdar samt mer inverkan i deras vård. Och så hinner vi ju inte göra av med pengarna ändå.

God fantasifull jul!

Inga kommentarer: