onsdag 11 april 2007

Kött och miljö

Ikväll ska det tittas på dumburken.

Vetenskapsmagasinet kl 21.30 på SVT 2 handlar nämligen om mat och klimat. Efter Linköpings trista förlust igår känns det tryggare att titta på något som jag slipper ha dåligt samvete av. (För hur charmigt är det egentligen att uppröras av en förlust i SM-slutspelet i ishockey när Afrika torkar upp, hönor trängs ihop i trånga burar och tvingas leva i ständigt ljus eftersom de i mörker inte värper, människor utnyttjas att arbeta för slavlöner, kor tvingas mjölka i fångenskap och polerna smälter? Elände och elände alltså!)


Jag VET att jag är miljövänligare än de flesta andra. Trots flygresan till andra sidan jordklotet. Jag VET att det vi människor stoppar i oss har större betydelse för klimatet än vad många tror.

Jag VET att jag alltså inte borde ha gnagande olustiga tankar på mig själv som utnyttjande egoist utan känslor.

Och kött, är förutom fruktansvärt dåligt för kropp och miljö, fortfarande oskyldiga individers muskler.

Inga kommentarer: