lördag 7 april 2007

kära Maria


Jag vet inte om det har med alla godnatt-sagor att göra. Eller kanske beroende på mina läsande föräldrar. Eller Monica på Grebo bibliotek.

Själv tror jag att Maria Gripe har något att göra med mitt så frekventa läsande. När jag var i 7-10-årsåldern plöjde jag igenom "Tordyveln flyger i skymningen", "Agnes Cecilia - en sällsam historia", Skuggserien (fantastiska "Skuggan över stenbänken", "...och de vita skuggorna i skogen", "Skuggornas barn" och "Skugg-gömman"), trilogin om Hugo och Josefin, "Glasblåsarns barn" (som gjordes som stämningsfull film 1998 med Stellan Skarsgård och Pernilla August i huvudrollerna, filmen kändes förövrigt väldigt osvensk) samt Majas favorit "Tre trappor upp med hiss".


Maria Gripe gick bort efter en kort tids sjukdom 5/4. Jag sörjer, men är såklart lycklig över att ha fått uppleva hennes underbara böcker.

2 kommentarer:

Elin sa...

Maria Gripe och Per Nilsson är nog de författare som jag läst mest under min uppväxt och läst om och läst om! Länge leve Maria!

Anonym sa...

Åh, jag vet, Maria Gripe är en av mina absoluta favoriter också.
I morgon åker jag till götet, och snart kommer du till mig! Hurra! Och kramar.