söndag 6 augusti 2006

söndag förmiddag


Egentligen gillar jag inte söndagar. Det är något melankoliskt över dem. Någonting från skoltiden har etsat sig fast i mitt medvetande.

"Man skall ICKE finna söndagar amuserande". Man ska vara bakfull. Man ska ha ångest över att börja jobba /plugga igen dagen därpå. Man ska ha dåligt samvete över att man inte hunnit med någonting på den oändligt lååååånga helgen (lång? jaja...).

Att arbeta extra på en del helger sedan 1999 och det senaste 1,5 året ha arbetat var tredje helg har givit mig en ny filosofi. Helgdagar är som vardagar, fast det är lite mera lönt att arbeta eftersom helgersättning betalas ut. (Med min kassa sjuksköterskelön är det egentligen bara lönsamt att arbeta helger, och då främst storhelger som midsommar, jul och nyår eller ännu bättre en extra helgdag då dubbelt betalt plus ob-ersättning betalas ut).

Idag kommer det bli en bra dag. Mimmi är här. Solen skiner. Och nu är kaffet klart också! Hade jag varit en dagslända hade jag varit nöjd med mitt liv.

Inga kommentarer: