lördag 30 augusti 2008

That was summer

De senaste två veckorna har jag haft semester. Jag tror inte temperaturen varit över +21 någon dag. Soltimmar runt 10 skulle jag tippa, regndagar kanske 10.

Nu är jag i valet och kvalet om det blir någon Asien-resa i vinter. Klart jag vill resa, men flyget som förpestar jorden och använder sig av mycket bränsle vill jag inte vara en del av. Jag HATAR mig själv för att jag fryser och har konstant värk i axlar och nacke när temperaturen är under en sisådär + 20-22 grader C.

Semestern tillbringades först ett par dagar hemma i Kransen, sedan tågresor till Linköping (och Grebo), Malmö och slutligen tillbaka till Stockholm.

Elin och Alexander hälsade på J och mig i mitten av augusti. Här käkar vi middag på Restaurang Landet.

Att ligga och titta upp i taket i sovrummet är inte så dumt. Midsummer light är fortfarande fin, trots ett par år på nacken.

Det gick ju sådär för svenskarna i årets OS. Men det finns alltid coola profiler från andra länder att heja på. Människor från Australien, Norge och Holland till exempel .

"Blommor till midsommarkransen" av Lisbet Lindholm vid den norrgående perrongen på Midsommarkransens tunnelbane-station.

Efter några öl på MBargo i Horan sa vi adjöss och på återseende vid slutet av Liljeholmsbron.

Sedan kom Stella, J och jag till Linköping och började med att fika på Stadsmissionens café i en gammal kyrka med Maja, Märta och Hilma. Det var både gott och trevligt.

Min käre bror fyllde jämnt. Familjen och Tobi överraskade honom efter teveinspelningen (Kanal Lokal) med bubbel och tilltugg i konserthusparken.

En tidig morgon körde pappa, J och jag till Tyrislöt i St Annas skärgård och hämtade mina föräldrars nya båt. Jag föreslår namnet Vera Justina. Vad tycker ni?

På vägen tillbaka till Linköping sprang en orolig älgko över vägen nära Bankekind. På andra sidan vägen fanns förklaringen till hennes oro; två små rädda älgkalvar.

Sedan bjöd pappa på lunch på Viktor. Ärtsoppa och pannkakor.

Den 23e augusti var det dags för femte upplagan av popfestivalen Sköna Gröna Grebo. Jag hade en helskön dag. Dagen efter var dock inte lika skön..

Malmö bjöd på salta vindar, falaflar och kärlek som alltid.

Ribersborgsstranden med kallbadhuset i skymning.

Turning Torso by night

På Systembolaget i Limhamn hittade J beer Chang. Stenhårt!

J och hav i Västra hamnen.

Öresundsbron och Öresund.

Varför har inte någon av alla mina psykkontakter berättat för mig att vatten är rogivande?

(Provade kamerainställningen lång slutartid med tveksamt resultat.)

Kände på vattnet någonstans mellan kuling och storm. Kallt!

Mås i skyn.

Käre statsminister Reinfeldt, kan jag inte få bo i ett sånthär radhus i Västra hamnen i Malmö? Jag kan betala mer i skatt då.

Kaveldun är en av mina favoriter i den svenska floran.

Sedan kom jag hem till Kransen.
Hösten är här.
Hoppas, hoppas, hoppas på en härlig brittsommar.

Ett långt nästintill oändligt mörker som kallas vinterhalvår väntar.
Runt knuten.
Och jag är inte redo.

Inga kommentarer: