torsdag 27 september 2007

Mama, I remember you now

I förmiddags var jag hos min ordinarie husläkare. Hon fixade lungröntgen och provtagning för både mycoplasma (smittsam mikroorganism) och CRP ("snabbsänka").


Jag har lunginflammation orsakad av Mycoplasma Pneumoniae. Jag visste inte att jag var i nittio-årsåldern, det är väl de spm får lunginflammation. Äter antibiotika och försöker dricka mycket. Te och citronvatten går bra. I dag har jag nästan 39 graders temperatur också. Och huvudvärk. Detta ska bli jättespännande att berätta för min chef... not! Eftersom Mycoplasma-organismen är mycket smittsam FÅR jag inte jobba. Och Johan lär jag smitta... (Grattis! Jag har aldrig påstått att det skulle vara kul att vara i hop med mig!)

Jag saknar min mamma. Jag vill att hon ska komma hit och klappa mig på kinden och säga att allt kommer ordna sig. Eftersom jag är så här barnslig kan jag ju förstå varför jag alltid får visa id på bolaget...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men söta stackare!!
Om du vill kan jag jobba som FADL-vagt hos dig och fixa te, filtar och nya vänneravsnitt.. Jag kan också mäta BT, puls, temp, och iltkonc ;).

puss puss puss

Elin sa...

oj vad trist! men skönt att veta vad det var eller hur! tänkte också säga att jag hade bältros förra året, då kände jag mig rejält gammal i förtid!

Anonym sa...

Hilma har ju också haft lunginflammation, när hon var typ 9 månader. Det var INTE kul. Stackars dig!! Hoppas du blir frisk nu snart ändå! Puss.

Mart sa...

Måste bara klargöra två saker:

Mycoplasma pneumoniae drabbar nästan bara barn.

Andra bakterier som orsakar lunginflammation får nästan bara människor över 75, rökare och/eller personer med lungsjukdomar såsom KOL, svår astma eller vänster-hjärtsvikt.

Anonym sa...

Hej Martina, lider med dig!
Även jag tillhör sorten som fått lunginflammation orsakat av mycoplasma för ngr år sedan..men har iofs svår astma så mer i riskzonen än Du =( så vet hur trist du har det.. kan bara säga SKÖT om DIG och ta det lugnt. Tar ett tag innan man blir pigg igen tyvärr.
Mvh Nina