fredag 11 april 2008

Arbeit macht frei

Jag måste likt "Arbeit macht frei" arbeta under midsommarhelgen.

Att lägga VETO i sitt ÖNSKESCHEMA under sommaren är inte tillåtet, eller att ta SEMESTER midsommarhelgen beviljas ej.


Att midsommar för vissa är mer heligt än både jul och nyår ihop eller att vissa inte har bil för att ta sig ut på landet med spelar ingen roll.

Att jag arbetar midsommar medför:
att Hilma får vara utan sin moster på sin 4e födelsedag
att dansen kring stången på Klockareängen i Grebo får klara sig utan fördansare
att pappa får klä stången själv
att Kicki inte får göra sockerfri rabarberpaj och vaniljsås
att mamma får laga all mat utan Johan
att torpets gäster får klara sig utan Skåne akvavit
att mamma inte får sällskap i blomplockningen
att ingen håller ordning på de olika ringarna kring stången i Grebo
att Tobi måste flirta med någon annan
att Stella får fira midsommar i en trång lägenhet
att pappa blir utan sin äldsta dotter under 60-årsfirandet


Frågor:
varför kan inte avdelningscheferna arbeta midsommar när det saknas 7 stycken på midsommaraftonens kväll och 6 stycken på midsommardagens morgon?
varför inte anlita några från resursteamet?
varför inte låta sommarvikarier arbeta?
vaför får man ta föräldraledigt på sommaren men inte djurledigt eller ens lägga VETO?


Inte konstigt att omsättningen på sjuksköterskor på avdelningen är mycket hög. Och jag funderar fasen på att säga upp mig och leva på mina pengar jag fick när jag sålde min lägenhet och att studera genus eller litteratur till hösten. Eller åtminstone säga upp mig och börja arbeta måndag - fredag 7-16.

Detta är fan Hitler jugend light!

Och jag tänker inte bära fler tunga tvättsäckar. Jag har inte arbetstidsförkortning som kommunals medlemmar (undersköterskor arbetar nästan två veckor (65 timmar) mindre per år än sjuksköterskor).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Heltid: Usk 37 tim/vecka ssk 38,25/vecka. ca 5 timmar mer per månad jobbar en ssk. ungefär 5 tim x 12 månader= 60 timmar, vilket är ca 1 1/2 vecka per år. Hur är det med matten? Kan du inte komma överens att du tar julen för någon annan som har barn om den personen arbetar din midsommar? Brukar gå att lösa om man är ödmjuk och omtyckt.

Anonym sa...

Ja det låter som en stor miss för mänskligheten...

Anonym sa...

Den här gången tycker jag faktiskt synd om dig. Och om hela Grebo, det hör ju till att du är med och dansar på ängen. Och som sagt: vem fan ska jag flirta med nu?

Anonym sa...

Tycker också att det är sorgligt, kanske Grebo ska göra en namninsamling då du är en väldigt viktigt person under dansen. Kramar Anna Wiström (f.d Wallin)